Τελευταίες Ειδήσεις

Επίσκεψητου 2ου Γυμνασίου Καλαμπάκας στο Κάουνας της Λιθουανίας

Στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+/ ΚΑ2 με θέμα “Working for Europe”, που συμμετέχει το σχολείο μας από κοινού με τρεις άλλες χώρες, Γερμανία, Πορτογαλία και Λιθουανία, πραγματοποιήθηκε η πρώτη επίσκεψη μαθητών μας στο Κάουνας της Λιθουανίας. Στο ταξίδι πήραν μέρος οι μαθήτριες της Β΄τάξης Ευγενία Μπαλατσού και Μαρία Αρέτου μαζί με τις συνοδούς καθηγήτριες Σμαραγδή Νάκη και Περσεφόνη Καλαμπάκα. Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαμονής στο Κάουνας  μας δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά το εκπαιδευτικό σύστημα, τη σχολική κοινότητα, τον τρόπο ζωής, τα έθιμα, τις παραδόσεις και την ιστορία της χώρας των Λιθουανών εταίρων μας. Το πρόγραμμα είχε ως εξής:
Ύστερα από ένα μακρύ ταξίδι φτάσαμε στο Κάουνας το απόγευμα της Δευτέρας, 11 Μαρτίου και συναντηθήκαμε με τις οικογένειες που θα φιλοξενούσαν τα παιδιά.                             Το πρωί της Τρίτης συναντηθήκαμε με τους εταίρους μας και από τις άλλες χώρες, Γερμανία και Πορτογαλία στο χώρο του σχολείου. Το σχολείο βρίσκεται σε μαγευτική τοποθεσία στις όχθες του ποταμού «Νεμούνας». Εκεί, οι φίλοι μας Λιθουανοί, μας υποδέχτηκαν θερμά με παραδοσιακά λιθουανικά τραγούδια και χορούς στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου. Στη συνέχεια τα παιδιά μεταφέρθηκαν στην αίθουσα καλών τεχνών, όπου ενημερώθηκαν για την παραδοσιακή λιθουανική κεραμοποιία  και κατασκεύασαν τα δικά τους γλαστράκια. Έγιναν οι παρουσιάσεις των σχολείων, των πόλεων και των χωρών όλων των ομάδων. Όλοι μαζί παρακολουθήσαμε, έπειτα, μάθημα λιθουανικής γλώσσας, έχοντας ως δασκάλες  δυο μαθήτριες του σχολείου. Ακολούθησε γεύμα στην καντίνα του σχολείου και κατόπιν περιήγηση στην πόλη του Κάουνας. Από το σχολείο οδηγηθήκαμε στο μεσαιωνικό κάστρο της πόληςμε τα πόδια ακολουθώντας παραποτάμια διαδρομή.
Το τοπίο ήταν θαυμάσιο! Το Κάστρο είναι χτισμένο τον 14ο αιώνα σε ένα σημαντικό στρατηγικό σημείο, τη συμβολή των ποταμών «Νεμούνας και Νέρις»και είναι αρχαιότερο και από την πόλη του Κάουνας. Χρησιμοποιήθηκε ως προπύργιο άμυνας εναντίον των βίαιων επιθέσεων των Τευτόνων.

Καταστράφηκε και ανοικοδομήθηκε αρκετές φορές εξαιτίας επιδρομών Σταυροφόρων και Ρώσων. Η ανακατασκευή του ολοκληρώθηκε το 2010 και από το 2011 λειτουργεί ως μουσείο. Ξεναγηθήκαμε στο χώρο και θαυμάσαμε ιστορικά εκθέματα, ευρήματα γλυπτικής τέχνης και κεραμοποιίας. Τα παιδιά συμμετείχαν σε διαδραστικές δραστηριότητες, ντύθηκαν με μεσαιωνικά ενδύματα, αναπαρέστησαν τους κρατούμενους στις παλιές φυλακές του κάστρου και διασκέδασαν με το ολόγραμμα ενός ιππότη. Στην παλιά πόλη του Κάουνας είδαμε τον Καθεδρικό Ναό  Αποστόλων Πέτρου και Παύλου και το παλιό δημαρχείο της πόλης που είναι αγαπημένο μέρος για γαμήλιες τελετές. Το τελευταίο αξιοθέατο της παλιάς πόλης που είδαμε ήταν το παλιό Προεδρικό Μέγαρο που είναι σύμβολο  της περιόδου της μεγαλύτερης ακμής  της πόλης, όταν εκείνη έγινε πρωτεύουσα της Λιθουανίας την περίοδο που το Βίλνιους ήταν υπό κατοχή. Η ακμή της περιόδου εκείνης μαρτυρείται από τα υπέροχα νεοκλασικά κτήρια που κοσμούν τη γύρω από το Μέγαρο περιοχή.
Την επόμενη μέρα, Τετάρτη 13 Μαρτίου με ναυλωμένο λεωφορείο επισκεφτήκαμε το γραφικό Τρακάι και την πρωτεύουσα της χώρας, το Βίλνιους. Φτάνοντας στο Τρακάι που και αυτή η πόλη κάποτε ήταν πρωτεύουσα της Λιθουανίας και που στα χρόνια του δούκα της Βιτάουτας έφτασε η Λιθουανία στα μεγαλύτερα γεωγραφικά της όρια, μείναμε εκστασιασμένοι μπροστά στη θέα του Κάστρου στο νησάκι και της παγωμένης λίμνης. Με γέφυρες περάσαμε στο απέναντι  νησάκι και από εκεί στο νησάκι του Κάστρου που ήταν κατοικία του μεγάλου δούκα Βιτάουτας.Το κάστρο είχε και αυτό την ίδια ιστορία πολλαπλών καταστροφών και ανοικοδομήσεων λόγω επιδρομών και κατακτήσεων. Σήμερα χρησιμοποιείται ως μουσείο και η επισκεψιμότητα του φτάνει και τους 2000 τουρίστες ημερησίως. Κατά την ξενάγηση μας είδαμε αντικείμενα καθημερινής χρήσης στολισμένα με νομίσματα, νομίσματα διαφόρων εποχών, την αίθουσα των επίσημων εκδηλώσεων, όπλα και πανοπλίες, σφραγίδες, χειρόγραφα, χάρτες, θρησκευτικά αντικείμενα κ.α.Γευματίσαμε σε παραδοσιακό εστιατόριο της περιοχής και δοκιμάσαμε την κουζίνα των Καραίμς, φυλή τουρκικής προέλευσης που μετοίκισε τον 15ο αιώνα στο Τρακάι.
Η Πρωτεύουσα, το Βίλνιους, θεωρείται η πιο μπαρόκ πόλη του Βορρά. Η παλιά της πόλη είναι τόπος στον οποίο μερικές από τις μεγαλύτερες Ευρωπαϊκές αρχιτεκτονικές τεχνοτροπίες - Γοτθική αρχιτεκτονικήΑναγεννησιακή αρχιτεκτονικήΜπαρόκ αρχιτεκτονικήΝεοκλασική αρχιτεκτονική- συνυπάρχουν και αλληλοσυμπληρώνονταικαι από το1994 αναγνωρίστηκε ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO. Μπήκαμε στην παλιά πόλη από την πύλη της VirginMary. Εκεί υπάρχει μεγάλη εικόνα της Παναγίας ως προστάτιδα της πόλης, που την ευλαβούνται Καθολικοί χριστιανοί από όλο τον κόσμο. Είδαμε, επίσης, το παλαιό Δημαρχείο που χρησιμοποιείται ως χώρος εκδηλώσεων, το Προεδρικό Μέγαρο, το Πανεπιστήμιο, τη Σάντα Άννα, εκκλησία γοτθικού ρυθμού, τον Καθεδρικό ναό της πόλης, την κατοικία του Βασιλιά (μουσείο σήμερα) και τέλος έναν πανέμορφο ναό μπαρόκ ρυθμού, αφιερωμένο στους αποστόλους Πέτρο και Παύλο.
Την Πέμπτη, 14 Μαρτίου, το πρόγραμμα μας γέμισε με δραστηριότητες σχετικά με την Παρασκευή ψωμιού. Ταξιδέψαμε μέχρι το χωριό Rumsiskes, ένας χώρος πολύ μεγάλης έκτασης, όπου γίνεται προσπάθεια αναπαράστασης της ζωής ενός παραδοσιακού χωριού με δικιά του πλατεία, με πολλά ξύλινα σπιτάκια διακοσμημένα με παραδοσιακό τρόπο και έπιπλα, με παλαιό ανεμόμυλο κ.τ.λ. Ο χώρος ανοίγει για τους επισκέπτες μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες. Ειδικά για εμάς έγινε μια εξαίρεση. «Φιλοξενηθήκαμε» σε ένα τέτοιο σπιτάκι για κάποιες ώρες, όπου μάθαμε πώς γινόταν παραδοσιακά το λιθουανικό ψωμί, ζυμώσαμε και ψήσαμε ψωμί. Όσο περιμέναμε να ψηθεί το ψωμί μας, φάγαμε παραδοσιακό πρωινό, τραγουδήσαμε, χορέψαμε και παίξαμε ένα παλιό λιθουανικό παιχνίδι.
Μετά το γεύμα, επισκεφτήκαμε μια γνωστή σύγχρονη αρτοβιομηχανία της περιοχής με το όνομα «Gardesis», για να δούμε πώς παρασκευάζεται το ψωμί σήμερα.
Την τελευταία μέρα της διαμονής μας, Παρασκευή 15 Μαρτίου την περάσαμε στο σχολείο, όπου ήρθαμε σε επαφή με λαογραφικές παραδόσεις του τόπου. Φτιάξαμε το δικό μας λιθουανικό εργόχειρο και διακοσμήσαμε το δικό μας μπαούλο για προίκα με πρότυπο λιθουανικές διακοσμήσεις και σχέδια. Το απόγευμα της ίδιας μέρας είχε διοργανωθεί για μας μια υπέροχη ζεστή αποχαιρετιστήρια εκδήλωση με λιθουανική μουσική, χορούς και φαγητό.
Αφήσαμε τη χώρα με τις καλύτερες αναμνήσεις και εντυπώσεις και ευχόμαστε να ανταποδώσουμε στο έπακρο την άψογη φιλοξενία, όταν κι εκείνοι επισκεφτούν την πόλη μας!