Τελευταίες Ειδήσεις

Διαδίκτυο και εθισμός στα παιδιά


Του Γεωργίου Ζάχου
Παιδοψυχιάτρου                
Το ψηφιακό "ναρκωτικό": Όλο και περισσότερα παιδιά εξαρτώνται, σε ολοένα μικρότερες ηλικίες, από οθόνες και ηλεκτρονικά μέσα.
Η αναπτυξιακή ψυχολογία λέει ότι, για να αναπτυχθούν σωστά, τα παιδιά χρειάζονται κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, δημιουργικό-φανταστικό παιχνίδι και απασχόληση με τον πραγματικό, φυσικό κόσμο. Δυστυχώς, ο ψηφιακός κόσμος με τις οθόνες του επηρεάζει αρνητικά και εμποδίζει αυτές τις αναπτυξιακές διαδικασίες.
Γνωρίζουμε, επίσης, ότι τα παιδιά είναι πιο επιρρεπή σε διαφόρων μορφών "αποδράσεις", όταν αισθάνονται μόνα, αποξενωμένα, χωρίς στόχους και όταν βαριούνται. Συνεπώς, η λύση είναι να τα βοηθήσουμε να αποκτήσουν εμπειρίες  ζωής με νόημα και σχέσεις με "σάρκα και οστά". Το παιδί που απασχολείται με δημιουργικό τρόπο και που νιώθει συνδεδεμένο με την οικογένειά του είναι λιγότερο πιθανό να αποδράσει στον ψηφιακό, φαντασιακό κόσμο.  Ωστόσο, ακόμα και παιδιά που έχουν την καλύτερη και στοργικότερη υποστήριξη, μπορούν να εξαρτηθούν από τα ηλεκτρονικά μέσα, όταν έρθουν σε (αναπόφευκτη) επαφή με τις υπνωτικές οθόνες και βιώσουν τα εξαρτητική επίδραση που ασκούν. Άλλωστε, σύμφωνα με έρευνες, σχεδόν ένας στους δέκα ανθρώπους είναι επιρρεπείς σε εξαρτήσεις. Τι κάνουμε, λοιπόν, για να εμποδίσουμε τα παιδιά μας να περάσουν αυτό το όριο;

Είναι σημαντικό να μην επιτρέπουμε στα τετράχρονα, πεντάχρονα ή οκτάχρονα παιδιά μας να "κλειδώνουν" μπροστά σε οθόνες. Αυτό σημαίνει ότι στο σπίτι πρέπει να παίζουμε με Lego, όχι με το Minecraft, να διαβάζουμε κανονικά βιβλία ή κόμικς, όχι να κρατάμε iPads και να βγαίνουμε όσο συχνότερα γίνεται στη φύση, όχι να καθόμαστε στην τηλεόραση. Δεν αγοράζουμε και ζητούμε από το σχολείο, τους συγγενείς κλπ να μην δίνουν στα παιδιά μας tablet πριν γίνουν δέκα ετών (σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και όχι πριν τα δώδεκα).
Κάνουμε συχνές, ειλικρινείς συζητήσεις και εξηγούμε στα παιδιά γιατί στο δικό μας σπίτι περιορίζουμε την πρόσβαση σε οθόνες και ηλεκτρονικά. Καθόμαστε στο τραπέζι για φαγητό μαζί με τα παιδιά μας χωρίς ΚΑΝΕΙΣ μας να έχει μαζί του, καμιά ηλεκτρονική συσκευή. Προσέχουμε πρώτα το παράδειγμα που δίνουμε και δεν πέφτουμε θύματα του "Συνδρόμου του Αφηρημένου Γονιού". Γιατί, όπως λέει και η παροιμία: "Με όποιον δάσκαλο καθίσεις, τέτοια γράμματα θα μάθεις".

Γεώργιος Ζάχος
Παιδοψυχίατρος 

Φιλίππου 1 & Κονδύλη
Τρίκαλα 42100
Greece
Τηλ.


Δεν υπάρχουν σχόλια

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.